fbpx

    Generation Z og Esport: Fra Asocial til Populær

    Antonio Roca
    Antonio Roca

    I starten af det 21ende århundred, introducerede Sony online gaming til Playstation 2. For rigtig mange millennials var det her et kæmpe skift fra at spille med 3 venner i Mario Kart eller Goldeneye 007 til at spille Call of Duty imod tusindvis af spillere rundt omkring i verden. Dog for mange Generation Zs har denne spil-ændrende innovation gået hånd i hånd med deres fødsel. De er vokset op med en controller eller et tastatur i hånden og en super hurtig internetforbindelse, og en stor social cirkel af venner klar til at spille på alle tider af døgnet.

    I gamle dage hvis Millennials ville snakke om de seneste spil eller finde snydekoder skulle det foregå igennem deres eget netværk af venner, igennem spil magasiner eller de spil der allerede kom med snydekoderne i de hundred side manualer som man fik med den gang. Men når det kommer til at kommunikere omkring spil, har dette også udviklet sig markant da Generation Z både har youtube videoer og konkrete sociale platforme som Twitch og Mixer hvor spil bliver streamet og snakket om konstant i real-time.

    Med en så drastisk innovation i spil verdenen, kommer det som ingen overraskelse at rollen som de her spil udgør i livet af Generation Z også har udviklet sig markant.  Nylige undersøgelser viser at 68% af Generation Z mænd er enige om at gaming er en stor del af deres identitet, gaming er ikke bare en hobby for disse personer, det er blevet en primær måde at identificere sig selv på. – En vigtig ting i deres sociale liv, dette er en vigtig komponent der afgør deres media vaner og deres brand valg.

    Nogle ting er det samme for spiller identiteten for både Generation Z og Millennial gamers – Den tidligere nævnte undersøgelse har fundet ud af at det at spille er stort set universalt: 91% af Generation Z mænd spiller konsol eller pc, dette er en smule højere end Millennials(84%). På samme måde imellem generationerne har stereotyperne mellem gamers forsvundet. Udtrykket ”Gamer” har ikke rigtig nogen negative følge-tanker af en doven tyk fyr i sine forældres kælder. I en separat undersøgelse viser det at 84% af Generation Z og Millennial mænd sagde at det var sejt at spille pc eller konsol, udover var 71% enige i at de hellere ville kalde dem selv ”gamerer”. Og de er mere tilbøjelige til at associere gaming med ord som ”sjovt” og ”socialt” frem for ”nørdet”

    Men hvis man kigger på en anden statistik, kan man se en generations forskel mellem Generation Z og Millennials fordi den yngre generation former et dybere bånd med gaming igennem de samfund de bygger op samt social involvering. 3 ud af 4 Generation Z mænd fortæller at de ofte ser folk game (youtube, twitch o. lign.) 25% flere end Millennials. På grund af dette dybere bånd har Generation Z skabt et større social liv, igennem Twitch som ikke bare er en platform hvor man snakker om de forskellige spil og ser folk spille, de bygger samfund hvor de alle er under et banner. Gaming.

    De forskellige sociale komponenter af Generation Z’s gaming identitet breder sig mere end bare Twitch i deres daglige sociale liv. Markant mere end med Millennials, 3 ud af 4 Generation Z mænd mener at konsol og pc-spil hjælper dem med at holde venskaberne i behold. Selvom Generation Z er blevet omtalt som den ”anti-sociale generation” så virker det mere til at det sociale har flyttet sig over i den digitale verden, til messenger, sociale medier og nu, gaming. Denne form for digital kommunikation specifikt omkring gaming, giver en masse forskellige muligheder for brands og markedsføring til lige netop Generations Zs gaming dialog.

    Brands behøver nødvendigvis ikke kun at fokusere deres marketing og reklame penge specifikt på integrationer i spil eller store Esports events for at være relevante i gaming verdenen. Der er mere end rigelig mulighed for at et brand kan forme en autentisk bro med Generation Z ved at have en tilstedeværelse hvor snakken går med spil. Ved at være sponsor eller være en del af at lave Twitch streams, og Youtube indhold, dette er en effektiv måde at skabe en forbindelse til Generation Z på og komme indenfor i deres primære flok af interesser. Mange af de mest populære partnerskaber har været brands der har været en del af gamingen(F.eks. Uber Eats og Red Bull der lavede et partnerskab med Ninja) Som Generation Z fortsætter med at gøre gaming til en større og større del af deres identitet må brands udfordre sig selv for at kunne forstå deres konstante udviklende opfattelse og sætte sig ind i det på en troværdig måde.

    Leave a comment

    Your email address will not be published.